De Koepel: Het old boys netwerk
In de afgelopen jaren zijn er diverse pogingen ondernomen om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Al deze initiatieven zijn allemaal nooit succesvol geweest.
Als eerzame burger die graag veilig van A via B naar C wil, denk je dan, voer verbeteringen door.
Exact klopt helemaal.
Maar nu blijkt dat er een Old Boys Netwerk is die heel veel zo niet alles denkt te kunnen bepalen zonder dat
hiervoor kennis aanwezig is.
Als we gaan inzoomen op diverse partijen die zich bewegen binnen de rijschoolbranche, dan zie je dat het vaak
dezelfde personen zijn die een hoofdrol spelen.
Daarnaast is er nog een overeenkomst die opvalt, het zijn vaak personen van middelbare leeftijd die elkaar al
geruime tijd kennen en hiermee dus weten wat ze van elkaar kunnen verwachten.
Hiermee is bewust een zogenaamd Old Boys Netwerk ontstaan, waar niemand meer op eigen initiatief kan toe treden.
Komt er wel een nieuw lid bij dan is het negen van de tien keer iemand die al contacten heeft met dit netwerk en daardoor
bekend is en zo meedraait.
Dit zijn bestuurlijke kringen die stevig in het zadel zitten en blijven zitten en de gelederen gesloten houden.
Een versterkend effect is dat er personen zijn die op verschillende plekken steeds in dezelfde of een andere functie terugkeren.
Met de komst van de nieuwe voorzitter van de Koepel KRV is het bewijs hiermee geleverd.
In extreme gevallen, verzekeren zich van het gegeven dat ze elkaar de hand boven het hoofd houden, ze bespreken
problemen binnenkamers en nemen de échte besluiten in kleine kring, waarbij partijen wel gedoogd zijn in het
geheel van de Koepel, maar buitengesloten worden bij echte besluitvorming.
Pak de VVRI er als voorbeeld maar bij. Die stapt niet voor niets uit de Koepel.
Dit fenomeen beïnvloedt de mogelijkheden en onmogelijkheden binnen de branche en regelt als men anders wil of moet vanwege ontwikkelingen dat er oude wijn in nieuwe zakken komt.
Wat voorgekomen is, is dat tijdens een bijeenkomst een relatieve buitenstaander de bijeenkomst bijwoont en één of meerdere
leden in woede uitbarsten: Hoe kan dit!
Nu moeten we op onze woorden passen, want hoe beoordeeld deze buitenstaander deze bijeenkomst!!!
Nadelen van dit Old Boys Netwerk
Gebrek aan diversiteit: Het netwerk kan leiden tot een gebrek aan diversiteit binnen de rijschoolbranche.
Als kansen en posities worden toegekend aan mensen die deel uitmaken van het netwerk die simpelweg gevraagde opdrachten
uitvoeren en niet nadenken over de gevolgen hiervan, maar het belang van het horen bij het netwerk voorop stellen.
Vriendjespolitiek: Het Old Boys Netwerk kan vriendjespolitiek in de hand werken, waarbij mensen worden begunstigd op
basis van persoonlijke relaties in plaats van op basis van verdienste, kwaliteit of geschiktheid.
Dit leidt binnen de rijschoolbranche tot een gebrek aan objectiviteit en efficiëntie.
Gebrek aan transparantie: Beslissingen die binnen het netwerk genomen worden, worden achter gesloten deuren genomen.
Hierdoor ontstaat een gebrek aan transparantie. Dit leidt tot wantrouwen van branche en vragen over de integriteit van de besluitvormingsprocessen.
Starheid van de status quo: Het netwerk houdt de status quo in stand en belemmerd hiermee veranderingen binnen de
rijschoolbranche.
Mensen die deel uitmaken van het netwerk hebben minder interesse in het doorvoeren van hervormingen en het implementeren
van nieuwe ideeën die buiten hun kringen ontstaan.
Door deze houding en gedrag, gebruikt de Koepel, KRV, Samen Sterk als middel en sluit innovatie en hiermee verbetering in
zijn totaliteit uit.
Hierdoor krijgt Samen sterk een negatieve context, wat in de basis positief had kunnen zijn.
Gemiste kansen voor talent: Het netwerk leidt ertoe dat getalenteerde individuen die geen deel uitmaken van het netwerk
buitengesloten zijn met betrekking tot kansen binnen de rijschoolbranche.
Hierdoor is de mogelijkheid om talent en innovatie aan te trekken beperkt.
Tot slot: in het algemeen kun je stellen, dat dit old boy netwerk, de verkeersveiligheid ondermijnt en gestelde doelen van de overheid onrealiseerbaar laat zijn ten gunste van hun belangen